« vissza Terebess Gábor különlapjára
« vissza a Terebess Online nyitólapjára

 

Terebess Gábor: SZÁVOSZT KATALIN KERÁMIÁI
Helikon Galéria, Budapest,
1981. IV. 9-V. 3.

Úgy tűnik, mintha Szávoszt Katalin külön játékszabályokat állított volna magának ehhez a kiállításhoz: minden darabját vékonyra nyújtott lapokból készítette, többé-kevésbé meghagyta természetesen adódó szélüket, ezután óvatosan csővé, hengerré csavarta őket. Vagy kis lepénykékből pikkelyes kéményszerűségeket épített.

Agyaglapjai túl szikkadtak és vékonyak voltak ahhoz, semhogy bravúrosabb hajlításokat vészeljenek át. Vékonyságuk és az óvatoskodó agyagkezelés azt sugallja, hogy szinte kézbe se lehet fogni őket, mert rögtön összeroppannak. A törékenységről beszélnek, bár egy sem törött el közülük, legfeljebb itt-ott kissé berepedtek.

Anyaguk hol mázas, hol mázatlan; hol cserép, hol porcelán. Mintha Szávoszt ugyanazt a feladatot sztereotip módon végigjátszaná a rendelkezésére álló nyersanyagok mindegyikével.

Az egyik agyagtekercsnél azonban meglepetten állunk meg. Kettévágta. A gesztus szokványos, de ebben a környezetben, többi kerámiája között, jelentőssé magasodik. Mintha itt már fel akarna tárni valamit, egy rejtett igazság után kutatna. Ám ilyen csalóka örömben csak egyszer van részünk.

A hagyományos kézműves technológiák korlátai sosem önkényesek, esetlegesek. Valamilyen cél érdekében szerveződtek tradícióvá. Ezzel keretbe zárják ugyan a fantázia csapongását, de az adott keretek között elmélyülésre, kifinomodásra ösztönöznek. A szükségletektől független, tetszőlegesen választott kötelékek azonban ritkán szorítják mesterségbeli finomodásra a művészt, ám valóságfeltáró keresését akadályozzák.

Szávoszt Katalin kinyújtja az agyagot, mint a tésztát. Összetekeri. Felállítja. Kiégeti. Szobadísznek nem elég műves, szobornak nem elég tartalmas, anyagkísérletnek nem elég tudományos. Nem lehet mire használni. Bár igyekszik természetesnek látszani, ez a tésztagyúrás természetessége csupán.


(Művészet, XXII. évfolyam, 8. szám, 1981. augusztus, 56. oldal)

http://www.artdepo.hu/index.html?p=muvesz&id=18


 

 

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.
Enciklopédia Kiadó

SZÁVOSZT, Katalin
keramikus, (Budapest, 1941. január 3. - )

1962-68: Magyar Iparművészeti Főiskola, mestere: Schrammel Imre. 1969, 1970: Siklósi Kerámia Alkotótelep; 1976, 1977: Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét; 1989: Nemzetközi Kerámiaszeminárium, Porvoo. 1973: Klub Design pályázati díj; 1985: Miniszteri dicséret. 1978-tól a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. Az MKT tagja. A főiskola befejezése után az Aquincumi Porcelángyárba került, egy évvel később pedig a Kőbányai Téglagyár munkatársa volt. Ekkor készült nagyméretű munkái hullámzó felületű, geometrikus épületkerámiák. 1975 körül a Sárospataki Kerámiagyárban dolgozott, ahol elsősorban edényeket és dekort tervezett. A 70-es évek végén a geometrikus formák helyett organikus szerkezetű virág- és növényformájú plasztikákat kezdett készíteni. Ezek legfőbb jellemzője a formában rejlő továbbépíthetőség és a térbeli kibontakozás lehetősége. Keretbe foglalt porcelánból készített relief-szerű, hajtogatott, hullámzó drapéria-felületeit néhol grafikus elemekkel színesíti. Angyalarcokat, szárnyakat, lófejeket helyez - a gyermekkor emlékképeit idézve fel - műveire. A 80-as évek elejétől fekvő, ülő nőalakokat mintáz, rájuk hullámzó felületű drapériákat helyez. 1997-től a Herendi Porcelángyár munkatársaként elsősorban porcelán női figurákat tervez és dekorál.

Mesterei

  • Schrammel Imre.

Egyéni kiállítások

  • 1974 • Fészek Klub, Budapest
  • 1979 • Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest
  • 1981 • Munkás Művelődési Központ, Dunaújváros • Helikon Galéria, Budapest (kat.)
  • 1982 • Mini Galéria, Kecskemét
  • 1983 • Tóparti Galéria, Tapolca • Vár Galéria, Sümeg
  • 1985 • Kernstok Terem, Tatabánya
  • 1988 • Mini Galéria, Miskolc
  • 1989 • Paál László Terem, Nyíregyháza
  • 1990 • Magyar Nagykövetség, Helsinki • Kirjaston G., Hangö • Porvoo
  • 1991 • Csók Galéria, Budapest • Dresdner Bank, Nürnberg • Euro Art G., Ottawa
  • 1992 • Árkád Galéria, Budapest • Csók Galéria, Budapest
  • 1992, 1993 • Törley-kastély, Budapest
  • 1994 • Magyar Konzulátus, New York • Anry Leids Gallery, New York • Magyar Nagykövetség, Washington (kat.)
  • 1995 • Holló Galéria, Karcag
  • 1996 • M. Storico Didattico della Tappezzeria, Villa Spada, Bologna • Zeneiskola, Dunakeszi
  • 1997 • Városi Galéria, Krema (OL) • Kenézy Galéria, Debrecen • Mednyánszky Terem, Budapest
  • 1998 • Püspökladányi Galéria • Városi Könyvtár, Vác
  • 1999 • Kenézy Galéria, Debrecen • Városi Galéria, Nyíregyháza
  • 2000 • Újlipótvárosi Klubgaléria, Budapest
  • 2001 • Vigadó Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások

  • 1968-92 között az I-V., VII., VIII., XI., XII. Országos Kerámia Biennálé, Pécs
  • 1968 • Magyar Építőművészek Szövetsége, Budapest • Iparterv I., IPARTERV
  • 1969 • Magyar Iparművészeti kiállítás, Prága
  • 1970 • Építészeti Kerámia, Magyar Építőművészek Szövetsége Székház, Budapest
  • 1972 • Edénykultúra, Műcsarnok, Budapest
  • 1974 • Amfora edénypályázat és kiállítás
  • 1979 • Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét
  • 1980 • A kéz intelligenciája, Műcsarnok, Budapest, Bécs
  • 1983 • A tervezés értékteremtés. Országos Iparművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
  • 1990 • IRISZ, Porvoo
  • 1992-96 • Arte Fiera, Bologna
  • 1993-96 • MKT, Csók Galéria, Budapest
  • 1994 • Magastűzön, MKT, Gödöllői Galéria, Gödöllő • Nemzetközi Iparművészeti kiállítás, Monza • Nemzetközi Kerámia Biennálé, Vallauris • Nemzetközi Kerámia kiállítás, Faenza
  • 1995 • Az anyag mesterei, MKT-kiállítás, Vigadó Galéria, Budapest • XX. századi magyar keramikusok. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, Iparművészeti Múzeum, Budapest
  • 1996 • Városi Galéria, Nyíregyháza
  • 1997 • Kerámia Fesztivál, Vigadó Galéria, Budapest • Pelso, MKT-kiállítás, Balatoni Múzeum, Keszthely
  • 1998 • IV. Váci Szalon, Vác • Laborcz Ferenc és tanítványai, Erdős Renée Ház, Budapest
  • 1999 • MKT-kiállítás, Lendva
  • 2001 • V. Váci Szalon, Vigadó Galéria, Budapest • Ipar-Művészet. Millenniumi iparművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest.

Köztéri művei

  • mázas fajansz csempemozaik (1969, Brigetio Borozó, Komárom)
  • metlachi mozaikkép (1970, Budapest, Épületkerámia Vállalat)
  • samott falburkolat (1980, Budapest, Semmelweis Orvostudományi Egyetem Kollégium)
  • plasztikus falikép (1981, Budapest, MTA Központi Hivatal)
  • porcelán képek (1995, Budapest, OTP Bank).

Művek közgyűjteményekben

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest • Janus Pannonius Múzeum, Pécs • Kecskeméti Képtár, Kecskemét • Modern Kerámia Gyűjtemény, Castelli • Nemzetközi Kerámia Gyűjtemény, Siklós • Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét • Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár • Városi Múzeum, Püspökladány • Városi Múzeum, Salgótarján.

Irodalom

  • F. G.: La porcellene sensibile, Successo della Ceramista ungherese, ~ a Bologna, Panorama Ungherese, 1996
  • TEREBESS G.: ~ kerámiái, Művészet, 1981/8.
  • VADAS J.: Átmenetben, Élet és Irodalom, 1981. május 2.
  • WEHNER T.: Kiállítási krónika, Új Forrás, 1985/12.
  • VÁMOSSY F.: ~ porcelán faliképei, Magyar Építőművészet, 1990/1.
  • GYURKOVICS T.: Angyal szállt át a szobán. ~ porcelánképei, Új Idő, 1990/12.
  • VÁMOSSY F.-WEHNER T.: ~ kiállítása (kat. bev., 1994, Magyar Nagykövetség, Washington, Magyar Konzulátus, New York)
  • Nők kertje. Az alkotó vallomása, Herend Herald, 2000/1.
  • PAPP D. T.: Tételek ~ szobraihoz, Napút, 2000/7-8.
  • WEHNER T.: Enrüdike, Polisz, 1995/16.
  • WEHNER T.: Szín-kép albumok, 2001.